Social trends 2023

Karoline Korsholm Boysen
Head of Social
13. december 2022

Det sociale medielandskab er i evig forandring. Nye funktioner, formater og måder at interagere på opstår og bliver tilpasset (for)brugernes konstant skiftende behov.

Behov som i høj grad er formet af den tid og den verden, vi lever i. Og i en verden præget af klimakrise, krig, oprør og undertrykkelse af minoriteter, søger vi i endnu højere grad inspiration og ikke mindst fællesskab.

Os der dagligt arbejder med social, klapper selvfølgelig i vores hænder, når udviklingen gør det muligt at nå forbrugerne på nye, kreative måder. 

Men der skal stadig tages højde for den benhårde konkurrence om opmærksomheden. De forskellige platforme er overfyldte med indhold, og det kan være ualmindeligt svært som brand at skille sig ud i mængden.

Det kalder på nye trends, som vi forventer vil blomstre i 2023 – og et tilhørende ”krav” om, at brands og virksomheder rider med på bølgen på den ene eller anden måde.

Og lad dig ikke snyde af, at de fire trends herunder måske ikke lyder revolutionerende på overskriftsniveau. For tilgangen til dem bliver afgørende for dit brands tilstedeværelse på de sociale medier i 2023.

1. Social Listening
I takt med at vi får mere ”data” på de sociale medier, er betydningen af social media listening vokset. Der findes allerede et hav af værktøjer, som giver adgang til at identificere, hvad der bliver sagt om ens virksomhed, produkt og brand.

Den information kan omdannes til relevante analyser, som kan give indsigt i kampagner, konkurrenter og tendenser, der rører sig i branchen. Tilgangen er ikke ny i sin form og er bl.a. kendt fra PR-branchen. Forskellen er, at den viden man får her, i højere grad end nogensinde kan bruges til at optimere kommunikation og sågar produkter.

Det giver brands en unik mulighed for selv at deltage aktivt i samtalen – og opfange aktuelle emner og debatter.

Det sidste betyder også, at man som brand aktivt kan tage stilling til, hvorvidt man vil indgå i en offentlig diskurs på sociale medier om fx politiske eller miljømæssige spørgsmål. Men det vender vi tilbage til.

2. Community Building
De sociale medier handler i deres natur og oprindelse om at skabe fællesskaber. Facebook blev fx skabt som et studiefællesskab, Instagram med fotografiet i centrum og TikTok med musikken. Men i takt med kommercialiseringen er fællesskabet under pres, og mange (både virksomheder og private) bruger i overvejende grad SoMe som push-medier. Men hvorfor kun ”pushe”, når forbrugerne gerne vil kommunikere tilbage og indgå i en relation? De sociale medier er fantastiske til at skabe loyalitet og fastholdelse, hvis man bruger dem rigtigt og ikke kun er fokuseret på at vække ny interesse hos nye kunder.

Der kan være flere fordele ved som brand at skabe et community eller at tage del i et eksisterende fællesskab. Du kommer tættere på dine kunder og lader dem engagere sig ekstraordinært i dit brand. Det bidrager med noget positivt til alle parter – netværk, inspiration og vidensdeling. Som brand kan et community bidrage til segmentering, dialog og mere konkret udvikling af brand og produkter.

Kommunikationsformen behøver hverken være ”traditionel” eller kedelig, da mange formater i dag indbyder til dialog og fællesskabsfølelse. Live-formatet har fx vundet frem, og formår man som virksomhed at tænke inspiration og relation frem for bare produkter og salg, så er der meget at vinde.

3. Formater og autenticitet
I takt med det stigende udbud af forskellige sociale medie-platforme er konkurrencen om brugerne skærpet. Som middel til målet bliver der derfor konstant udviklet nye formater og funktioner, og platformene finder jævnligt inspiration hos hinanden.

De virksomheder der formår at tage nye formater ind, bliver også ”belønnet” med organisk reach og øget engagement – hvilket er meget værd i en tid, hvor hver marketingkrone skal vendes og de fleste andre medier er betalte.

Video-content er fortsat det dominerende format på sociale medier – uanset om det er short video, som er populært på TikTok og i stories, eller om det er længere videoer på fx YouTube. Nøglen bliver autenticitet! Håndholdt, upoleret og faktisk helst i realtid. Særligt i øjeblikket har vi behov for at spejle os i nogen, der ligner os selv og som står i samme situation – med glæder eller sorger. Kunderne efterspørger indhold, som de kan relatere til. Også når det er produceret af en virksomhed.

4. Take a stand! (Social Justice content marketing)
Der er en forventning fra forbrugerne om, at virksomheder og brands forholder sig til den verden, de er en del af og ikke blot lever i deres egen osteklokke. Vi skal alle i højere grad være klar til at tage stilling til svære og konfliktfyldte emner.

Kigger vi på de yngre generationer af forbrugere, så manifesterer de i høj grad deres identitet i deres forbrug. De køber ind i brands, der passer til den gruppe eller norm, som de identificerer sig med, og de bekymrer sig om virksomhedernes etik.

Det betyder også, at brands har en mulighed for at kommunikere på den store klinge. Vi ser bl.a. at mange virksomheder har optrappet deres mangfoldigheds- og klimainitiativer i løbet af de seneste par år. Man behøver ikke redde hele verden. Der er masser af sager, holdninger og (hverdags)problemer, som kan være løftestang for at vise virksomhedens personlighed.

Det vil altid være en afvejning, om det vil gavne eller skade dit brand at ”tage stilling” til en sag. Det skal ikke gøres med lukkede øjne men i overensstemmelse med din strategi. Men ha’ for øje, at det også kan skade din virksomhed slet ikke at mene noget. Her gælder brandingens tommelfingerregel også: Hvis du prøver at være noget for alle, ender du med ikke at være noget for nogen.