Republica mere end fordobler millionoverskud

Publiceret af
Dansk Markedsføring

2. maj 2022

Bureauet Republica har mere end fordoblet sit millionoverskud i netop offentliggjort regnskab. Det vækker stor glæde hos CEO Niels Henrik Eriksen, der især jubler over det bedste driftsresultat i 10 år.

Mere end en fordobling af overskuddet. Det er resultatet i det årsregnskab, som bureauet Republica netop har godkendt.

Og det vækker stor stolthed hos CEO i Republica, Niels Henrik Eriksen.

”Jeg er rigtigt godt tilfreds, fordi vi har formået at klare os bedre både på top- og bundlinjen,” siger direktøren.

I 2021 leverer Republica et overskud på 8,7 mio. kr. Det var i 2020 på 3,6 mio. kr, hvorfor fremgangen er markant. Samtidig er nettomsætningen i bureauet øget fra 106 til 119 mio. kro, og driftsresultatet fra 52,5 til 56,5 mio. kr. Det er det bedste driftsresultat de sidste 10 år på bureauet.

”2021 var for os som for mange andre et turbulent år med perioder, hvor det var svært at se, hvor det bar hen. Derfor var vores kunder også en smule i tvivl om, hvad de skulle gøre, og hvilken vej det gik. Så det er rigtigt fint at lande en fremgang på 20 procent på toppen og mere end en fordobling på resultatet,” siger Niels Henrik Eriksen.

Flere nye appelsiner i turbanen

Ifølge Niels Henrik Eriksen skyldes det forbedrede resultat to ting: For det første har Republica strømlinet arbejdsgangene internt i bureauet. Og samtidig har bureauet fået en bredere portefølje af kunder, imens én stor kunde har skruet på for sine aktiviteter.

”Vi har igennem længere tid arbejdet på at udvikle bureauet og skærpe vores strategi. Det betyder, at vi er blevet bedre til at drive projekter. Så tallene viser, at vi er bedre til at drifte organisationen – projekterne kører bedre igennem virksomheden,” siger Niels Henrik Eriksen og tilføjer:

”Det har vi gjort ved at ansætte en række dygtige medarbejdere på tværs af organisationen. Derudover har vi også vundet en række nye kunder som Klasselotteriet, der har fyldt meget i 2021. Vi vandt også en kampagne for Andel i første halvdel af 2021. Det er betragtelige kunder. Og så har vi fået en ny contentafdeling, der også kan hjælpe vores kunder med at skabe indhold digitalt,” siger han.

Republica har i mange år været kendt som bureau for COOP, der ejer Republica – og netop COOP har skruet op for, hvor mange midler, selskabet lægger hos Republica, siger Niels Henrik Eriksen.

”Det er rigtigt, at COOP er en stor kunde – men vi deler dem også med andre reklamebureauwer, så det falder ikke bare ned i turbanen. Men vi har lavet en masse spændende ting i deres organisation og vundet flere opgaver fra dem i konkurrence med andre bureauer. De er stadig vores største kunde. Så fremgangen skyldes både, at vi er vokset hos dem, og at vi har fået nye kunder i butikken.”

Stadig lavere omsætning end før corona

Selvom der er stor fremgang hos Republica, så er omsætningen stadig markant lavere end i 2018 og 2017, hvor den lå på henholdsvis 144 og 149 mio. kr. hos bureauet.

Det bekymrer dog ikke Niels Henrik Eriksen, da overskuddet stadig er større end i de år, hvor det lå på cirka syv millioner kroner.

I er stadig bag jeres omsætning for 18 og 17 – skal I tilbage på det niveau?

”Det er rigtigt, at den samlede omsætning er dalet, men det er også et tal, der rummer alle eksterne omkostninger. Men vores mål er, at vi skal tilbage på det niveau, vi havde inden corona, og det positive for os er, at vi er tilbage på niveau med 19. Det er mere end godkendt,” siger Niels Henrik Eriksen.

Han understreger samtidig, at det sværeste ved det seneste år har været at holde fokus på medarbejdernes trivsel, når der skulle præsteres under corona.

”Det kan være svært at bevare følingen med alle folk, når alt er lukket, folk bliver syge på skift, og alle er derhjemme, imens vi stadig har travlt,” siger han.

”At vide, hvor vi er henne på folks trivsel og velvære er bare svært. Og det er heller ikke alle, der trives med at sidde derhjemme. Og det er bare super vigtigt for vores evne til at levere resultater, at medarbejderne har det godt.”

Hvad har I gjort for at håndtere det?

”Vi har indført løbende trivselsmålinger, som vi ikke har haft før. Vi har heldigvis meget høj medarbejdertilfredshed og et generelt lavt stressniveau. Det er positivt, men vi skal bruge det som et middel til at holde øje med området og se, om der er mere, vi skal gøre. Det er meget vigtigt,” siger Niels Henrik Eriksen.

Præciseret kl. 12.14: Det fremgår nu af artiklen, at COOP ejer Republica.

Nøgletal Republica

• Nettoomsætning: 119,3 mio. kr.
  • Dækningsbidrag: 61,5 mio. kr.
  • Driftsresultat: 56,5 mio. kr.
  • Årets resultat: 8,7 mio. kr.
  • Overskudsgrad: 9,4
  • Afkastningsgrad: 24,5

• Nettoomsætning: 106,6 mio. kr.
  • Dækningsbidrag: 52,5 mio. kr.
  • Driftsresultat: 4,8 mio. kr.
  • Årets resultat: 3,6 mio. kr.
  • Overskudsgrad: 4,3
  • Afkastningsgrad: 10,8