Republica lander stor, grøn og global kunde

Play

Republica lander stor, grøn og global kunde

Republica har taget Biobag med på en ambitiøs rejse fra produktionsvirksomhed til internationalt brand.

Bureauet har udviklet helt ny strategi, nyt design og ny kommunikationsplatform, som netop er præsenteret for repræsentanter fra hele verden til stort kickoff-møde i Malmø.

Ny fortælling til Biobag

Republicas strategichef Pernille Zillmer fortæller, at den første aha oplevelse var, at alle i Biobag så virksomheden og dens formål forskelligt. Det gør det svært for omverdenen at forstå virksomheden ­– og det samme kommunikationsbudget bliver udvandet fremfor at supportere den samme sag. I et tæt samarbejde har vi derfor alignet forståelsen af Biobag, så alle kan fortælle den samme historie og kæmpe for den samme sag. Og det har vi gjort uden at ændre hverken kerne, produktion eller produkter.

Med mange forskellige produkter, markeder og kundetyper som f.eks. private brugere, retail, kommercielle virksomheder og industrier, kommuner og regeringer var der behov for at få alle op i helikopteren, så vi kunne finde et fælles ståsted, som alle kan se sig selv i.

Republica tager Biobag med på rejsen fra produktionsvirksomhed til internationalt brand

For Republica er den overordnede opgave at flytte Biobag fra at være en produktionsvirksomhed til et internationalt brand – og derigennem indfri Biobags store kommercielle potentiale. Gennem workshops med Biobags internationale ledelse har Republica identificeret Biobags DNA og også virksomhedens selvforståelse og billede af sig selv. Og her har målene været at få Biobag til at se sig selv i et nyt, større og mere kommercielt perspektiv og flytte fokus fra produkt features til forbrugerrelevans – og den afgørende rolle, Biobag spiller i den bæredygtige omstilling.

Om at se sig selv med nye øjne

Biobags produkt er ikke ’bare’ endnu en mere miljøvenlig skraldepose, film, granulat, ble eller lign. Biobags produkt er i virkeligheden adfærd. Biobag sælger adfærd og impact, som ikke bare minimerer skaden på miljøet, men rent faktisk gavner det. Biobag er next level. Og deres kompetencer i hele bioøkonomien er unik, bred, dyb og storslået. Men de skulle lige ha’ lidt hjælp til at oversætte det til et sprog, alle kan forstå og mærke. I stedet for at tale om anerob nedbrydning og methangasser skal Biobag nu tale om den adfærd, deres produkter er med til at skabe. Biobag er superrelevante og mere end kompetente til at få verdens befolkning til at ændre små ting i deres vaner, som vil have en positiv indflydelse på miljøet. I Københavns kommune kender borgerne bl.a Biobag for den grønne madaffaldspose, som er afgørende for den adfærdsændring, der er nødvendig for at passe på planeten.

Madaffald og -rester er faktisk i top 5 over de største klimatrusler, fordi det danner methangasser, som skader atmosfæren 28 gange mere end CO2. Når vi derimod indsamler vores madaffald i Biobag poser, bliver posen en del af det madaffald, som kan laves til biogas eller kompost, hvilket giver vigtige næringsstoffer tilbage til vores landbrugsjord og fælles bioøkonomi.

Ny intern stolthed i Biobag

Det blev hurtigt tydeligt for Republica, at Biobag ikke selv så virksomhedens store potentiale. Biobag talte mest om produktion, logistik og biokemiske aspekter, men da Republica oversatte alle deres unikke kompetencer til resultatet, som brugerne eller indkøberne får ud af at benytte sig af BioBag, gik der et lys op for dem. Det er stadig sandt. Det er stadig dem. Det er stadig de samme produkter, Biobag laver. Men retorikken og måden vi omtaler det hele på, blev rykket ud af fabrikshallen og ind i verden udenfor. Ved at vende perspektivet tror både Republica og Biobag på, at folk vil se dem, høre dem og bruge dem som et værktøj til personligt at gøre noget godt for miljøet. Alle vil gerne gøre noget godt for miljøet, men aner ikke hvad. Man vender ikke en Oslofærge på et splitsekund, men alle hos Biobag er ombord i den nye tilgang og føler stolthed over det, de er og kan. Det er et vidunderligt og meget inspirerende sted at være. Også for det videre samarbejde, som Republica ser meget frem til.

Vil du høre mere om Republicas samarbejde med Biobag?

Ring til Client Service Director Ida Emme på +45 53808209 eller skriv til Ida på ieb@republica.dk

Citater fra kunden:

”Tænk, at Republica har kunne se alt det i os. I en meget berigende og inspirerende brandproces er vi blevet bevidste om værdien af vores unikke kompetencer og vores virksomheds store potentiale. Vi har et relevant og efterspurgt produkt, som vi kun kan være stolte af.”

Citat Kyane de Haas, Marketing Manager Biobag

Citater fra Republica:

”Biobag talte mest om produktion, logistik og biokemiske aspekter, men da Republica oversatte alle deres unikke kompetencer til resultatet, som brugerne eller indkøberne får ud af at benytte sig af Biobag, gik der et lys op for dem.”

Citat Pernille Zillmer, Chefstrateg Republica

”Alle hos Biobag er ombord i den nye tilgang og føler stolthed over det, de er og kan. Det er et vidunderligt og meget inspirerende sted at være. Også for det videre samarbejde, som Republica ser meget frem til.”

Citat Pernille Zillmer, Strategichef Republica