Republica lancerer dedikeret AI Studio
Som et led i bureauets fortsatte vækstspor, lancerer Republica en dedikeret AI afdeling, kaldet Republica Studios. Ambitionen med afdelingen er, at den skal udnytte de voksende muligheder ved brug af AI i arbejdet med kunder, og derudover drive den fortsatte udvikling på området for Republica.
Administrerende direktør for Republica, Niels Henrik Eriksen, udtaler:
”Vi har arbejdet med og implementeret AI i vores services længe, men med de stigende muligheder, den hastige teknologiske udvikling, og ikke mindst vores kunders modnende parathed, skruer vi med vores studio tilgang op for at høste det bedste af, hvad den kunstige intelligens kan bidrage med på tværs af marketingspektret”.
Produktionsenhed og væksthus
Republica Studios bliver skabt som lige del produktionsenhed, der skal implementere AI i bureauets eksisterende processer, der dermed kan udvikle marketingløsninger både billigere, bedre og hurtigere. Samtidig skal den specialiserede afdeling være et væksthus for at udnytte AI og beslægtede teknologier endnu mere end tilfældet allerede er.
”Vi har ligesom en del andre set en række use-cases for AI specielt ift. at udvikle billeder og standard-elementer på en måde, der bliver mere og mere anvendelig. Hvis vi kigger bare 6 eller 12 måneder tilbage, har udviklingen været enorm, og det er vores forventning, at kurven fortsætter. Derfor dedikerer vi formelt en afdeling til at have fokus på at implementere AI de steder, hvor det giver mening på tværs af vores services og arbejdsprocesser”.
Kortlægning af muligheder og praktisk implementering
Forventningerne til afdelingen er store, og bureauet lægger selv til grund, at flere analyser viser, at danske virksomheder nok har forstået, at brugen af AI har markante positive muligheder, men at mange samtidig finder det svært at implementere i dagligdagen. Her hjælper Republica Studios bl.a. kunderne med at komme over den første praktiske hurdle og også med at finde ud af hvad AI kan bruges til – og hvad der ikke giver mening.
”Vi har i en periode kørt et fokuseret AI-spor som en del af vores strategi, hvor vi har identificeret, afprøvet og evalueret et stort antal AI-løsninger. Samtidig har vi allerede udviklet en række cases med vores kunder. Læringen har været god, og vi ser tydeligt, hvor tingene giver reel værdi for vores kunder, og hvor der er et stykke vej endnu. Sammenholdt med hvad implementeringen af AI egentlig betyder for en ”almindelig” arbejdsplads er der ikke noget at sige til, at mange virksomheder ikke er kommet videre end deres første test-cases endnu. Det er her vi har erfaring og kompetencer til at hjælpe”.