Er dit brand en del af problemet eller en del af løsningen?

Det er efterhånden velkendt for mange, at vi lever i en tid, hvor det lader til, at de dårlige historier trumfer de gode. Ordet ’krise’ i et utal af afskygninger har aflejret sig i alle dele af samfundet, lige fra Christiansborgs politikerkrise til børnehavens velfærdskrise, teenageres trivselskrise, samfundets velfærdskrise, klodens miljøkrise, kontinenters migrationskrise, Europas sikkerheds- og energikrise osv., osv. Selv på noget så jordnært som appelsinjuice, kan vi se frem til en krise i den kommende tid pga. mangel på appelsiner og deraf følgende prisstigninger. Alle steder kan de fleste mennesker få øje på en krise, som isoleret set virker velbegrundet og realistisk, og som noget vi hellere må forholde os til. Og flere taler ligefrem om, at vi er gået ind i ’Krisesamfundet’, som er en tilstand hvor den ene krise uophørligt afløses af den næste, og hvor behovet for hele tiden at tilpasse sig bliver afgørende.

Som virksomhed er en krisestemning interessant på flere måder. Ingen ønsker at være i krise – mindst af alt aktionærer og ejere, for ikke at tale om medarbejdere eller potentielle jobsøgende. På den anden side er det vigtigt at balancere forventninger i markedet, i organisationen, og i bedste fald at udnytte de hårde eller svære tider til at få sat forandringer i gang på makroniveau. I krisetider tvinges man ofte til handling på en anden måde end i opgangstider, og på den måde frembringer en krise konkrete forandringer, som måske ikke ellers var sat i gang.

Når der tales om kriser uanset hvor man ser hen, er det interessant at se på hvordan virksomheder vælger at gå til kriserne eller udfordringerne. Hvad siger en virksomheds kommunikation om dens tilgang og syn på nutiden og fremtiden, og hvordan kan en virksomheds kommunikation være en væsentlig del af rent faktisk at komme godt igennem en krise og styrket ud på den anden side?

Det giver sig selv, at kommunikationen må have hold i virkeligheden og ikke maler et skønbillede af en virkelighed, der ikke er ægte. Det kan især være en udfordring ifm. virksomheders ønsker om at italesætte aktiviteter, produkter og services indenfor ESG-området. Det er derfor, det er så vigtigt, at de tiltag man som virksomhed sætter i søen, og at den strategi de tiltag udspringer af, er reel og ægte.

Påfaldende mange virksomheder vælger en strategi om enten at italesætte krisen som noget statisk og faktuelt, som er svær at gøre noget ved. Eller de holder helt mund. Selvom der kan være en grund til ikke at sige noget, er det alligevel ikke sikkert, at det gavner virksomheden at sidde stille og vente på bedre tider – kriser eller problemer går sjældent væk bare fordi man ikke taler om dem – der vil stadig være udfordringer, der skal håndteres. De går naturligvis heller ikke væk blot ved at tale om dem, men ved aktivt at tvinge sig til forandring, nye tiltag og kommunikation i forbindelse hermed, kan man vise sine kunder (og medarbejdere), at man udnytter kriser til positiv udvikling.

 

Men hvad gør man så, hvis man ikke har nogle konkrete slagkraftige strategier med synlige resultater, man kan flashe?

 

En ofte overset mulighed er at tale om de intentioner man har som virksomhed. Det vil sige strategier og udviklinger, som måske ikke endnu er fuldt eksekveret, men som i deres substans indeholder konkrete tiltag og forventninger om positive forandringer på et tidspunkt ude i fremtiden. Det kan være svært for mange at tale om denne slags intentioner – især hvis man ikke har beviser der peger i retning af, at man er på rette spor. Men intentioner kan, hvis de er reelle og har hold i virkeligheden, være et meget kraftfuldt signal til markedet om, at der på trods af krisetilstanden bliver arbejdet på at ændre situationen. At kommunikere sin intention gør desuden, at man kan tale om visioner, ønsker og prioriteringer. Det kan være med til at synliggøre en attraktivitet, som ellers ville drukne i krisesnak.

Med kommunikation af sine intentioner og aspiration om en bedre eller positivt anderledes fremtid kan virksomheder være med til at gå forrest og vise, at der er en vej ud af krisen. Virksomhederne kan tage del i at få mobiliseret den nødvendige forandring, fordi den er afsender af optimisme og konkrete handlinger, fremfor stilstand.

 

3 konkrete råd til at navigere i en ’polycrisis’

  1. Tag et standpunkt. Få styr på jeres ambition, som det mål I arbejder efter og som er et udtryk for en bedre position for jer at være i. En position som giver jeres kunder større værdi end i dag.
  2. Vis hvad brandet står for. Detaljér jeres ambition i konkrete beviser på, at I rent faktisk har gjort eller har igangsat initiativer, der skubber jer i den rigtige retning, således at de gode intentioner bakkes op af reelle handlinger.
  3. Kommunikér både intention og fremdrift. Tal om og kommuniker jeres intentioner og beviserne på, at I er på vej, til kunder, medarbejdere og andre relevante stakeholders.