Kampagne skal få folk til at huske deres penge
Publiceret af |
Coops medlemmer har over 250 mio. kr. til gode i medlemsbonus. Men de glemmer at bruge dem, og det vil en aktuel kampagne fra Coop og Republica lave om på.
Traditionelt set har de fleste kampagner til formål at sælge, overbevise eller overtale. Og i det lys kan det vel ikke være særligt svært at minde kunderne om, at de har bonuskroner stående – mere end 250 mio. bonuskroner, faktisk.
”Det er jo et dejligt positivt budskab at gå ud med. Men det har faktisk tidligere vist sig at være sværere, end man skulle tro. Mange scanner troligt deres medlemskort, når de handler, men er alligevel ikke specielt opmærksomme på at få omsat deres bonus,”
- Louise Rahbek Buch, senior marketingchef hos Coop.
Denne form for omsætning er ikke uvæsentlig. For de godt 250 mio. kr. får først værdi – særligt for kunderne – når de bliver brugt som betaling for nye indkøb i butikkerne. Opgaven til Coops bureau, Republica, var at aktivere medlemmerne, så de tjekker og bruger deres bonus.
Republicas løsning er en lodtrækning, hvor medlemmerne allerede har fået et lod i puljen – og som præsenteres af den fiktive medarbejder Bo Nussbaum og en bagel, der er lidt ud over det sædvanlige.
Alle Coop-medlemmer deltager automatisk i lodtrækningen, og vinderne får et ekstra nul (deraf bagelen) bag på deres medlemsbonus. Og dén gulerod skal få flere til at være opmærksomme på deres bonus.
”Budskabet om at have penge til gode er jo en gave at kunne give, og samtidig er der en oprigtig forundring over, at det tidligere har været lidt svært at trænge igennem. Derfor var det naturligt at pakke lodtrækning ind i et meget ærligt univers, hvor vi kunne tale lige ud af posen,” siger Janus Flagstad, kreativ direktør på Republica.
Kampagnen kører netop nu på sociale medier, direct mail og Coops egne kanaler. Blandt filmene, der er instrueret og produceret af Simon Bonde og Honeytrap, findes også en række lokale, geosegmenterede udgaver, der henvender sig direkte til medlemmerne i udvalgte byer.