Play

Kampagne for svinedyr flæskesteg gav Irma rekordsalg

Publiceret af
Bureaubiz

9. februar 2022

Kampagne af Republica sikrede Irma rekordsalg af supermarkedets dyreste flæskesteg.

4,75 kr.

Så lidt kostede en konventionel flæskesteg per halvkilo i mange supermarkeder i december.

I supermarkedskæden Irma ville man dog ikke konkurrere på pris. Her var årets juleflæskesteg svinedyr, men til gengæld fra fritgående grise og med gode anmærkninger for dyrevelfærd.

Men hvordan skulle man sælge en flæskesteg, der kostede tolv gange mere per halvkilo?

Den udfordring tændte de på hos Republica, der har Irma som kunde.

”Irma vil ikke sælge flæskestege til kunderne, fordi de er billige, men fordi de ved, at grisen har haft det godt. Det budskab var bare ikke lige længere det letteste at trænge igennem med, når prisforskellen fremstod så enorm. Den udfordring kunne vi ikke lade være med at tage op”, siger Carsten Bülow, kontaktdirektør hos Republica i en pressemeddelelse.

Hjerter i stedet for kroner

Republica kom til Irma med kreativ idé og et budskab, som ifølge Carsten Bülow var i forlængelse af Irmas kerneværdier. Budskabet lød:

”Vi vil ikke sælge dig en flæskesteg til 4,75. Men vi kan sælge dig en med 4 hjerter,” og blev på sociale medier fulgt op af linjen: ”I Irma indrømmer vi med stolthed, at vi har tabt kapløbet mod bunden.”

”Vi ved fra vores analyser, at forbrugerne gerne vil vælge bæredygtigt, men mangler inspiration fra virksomhederne til at gøre det. Her kunne vi både hjælpe Irma med at kommunikere brandets kerneværdier og give forbrugerne mulighed for at træffe et valg, som understøtter hans og hendes ønske om at bringe verden lidt fremad gennem bedre dyrevelfærd, siger Carsten Bülow i meddelelsen.

On brand-strategi gav rekordsalg

Selv om prisen for flæskestegen med fire hjerter var næsten 55 kroner dyrere per halvkilo end i konkurrerende supermarkederne steg salget støt for Irma – og slog rekord.

Kædens økologiske flæskesteg af Poppelgris steg med 20 procent i forhold til december 2020, og salget af økologisk ribbensteg steg med 50 procent i forhold til året før.

”Kunderne forventer, at når de går i Irma, får de kvalitet og varer, som de ikke kan få andre steder. Det vil vi gøre, hvad vi kan, for at leve op til, og her passede kampagnen fuldstændig med vores brand-strategi,” siger Irmas marketingchef Lise Hørdam i meddelelsen.