Bureaudirektør: Marketing-afdelinger drukner i drift
Planer om at udvikle og innovere drukner i den daglige drift, lyder det i en stikprøve blandt en række store danske virksomheder lavet af bureauet Republica. Det bekymrer bureaudirektør Niels Henrik Eriksen.
”Vi kan se, at for få prioriterer tid og ressourcer til innovation, selvom de gerne vil.”
Sådan lyder konklusionen fra Niels Henrik Eriksen, adm. direktør i Republica, efter bureauet har lavet en stikprøve i marketingafdelingerne hos 15 store, danske omnichannel-virksomheder.
Og hos 6 ud af 15 virksomheder lyder det, at de ikke har tid til at prioritere innovation og den langsigtede udvikling i deres marketing, fordi de har så travlt med at drifte. Det bekymrer Niels Henrik Eriksen.
”Alle virksomhederne har noget, der kører hver dag og hver uge, som skal ud. De holder maskinen i gang. Men det tager fokus væk fra at tage et skridt tilbage og tænke langsigtet. Vi kan se, at flere gerne ville, hvis de kunne, men driften stjæler den tid,” siger han.
Koster på langt sigt
Og ifølge Niels Henrik Eriksen kan det manglende fokus på innovation koste virksomhederne på langt sigt.
”Man risikerer at misse ændringerne i markedsdynamikken. Du går glip af at tilpasse din value proposition og at udvikle dit brand. Det kan koste virksomheder livet, hvis de for sent vågner op til de udviklinger, der er i markedet. Eller det kan betyde, at du ikke får del af den vækst, der er i din industri,” siger han.
Kort sagt handler det om, at det på bundlinjen kan koste kroner og ører, hvis du udelukkende drifter, siger han.
”Vi talte eksempelvis med en marketingchef, der sagde, at hvis ikke de gentænkte hele deres forretning, ville de ikke kunne tilfredsstille forbrugerne om to til tre år. Så man kan sige, at det er ret vigtigt at følge med.”
Gode råd
Virksomhederne bør derfor afsætte netop tid og ressourcer til innovation, siger Niels Henrik Eriksen.
Men hvordan gør du det i en travl hverdag?
Niels Henrik Eriksen peger blandt andet på følgende:
Samtidig peger han også på, at meget få virksomheder i stikprøven reelt har sat langsigtede mål for, hvor de vil hen med deres marketing. Det er også et problem, siger Niels Henrik Eriksen.
”Virksomhederne er i ekstremt kompetitive markeder, og tingene ændrer sig dramatisk og hurtigt. Det højner behovet for at se fremad. Hvis ikke det gik så stærkt, var det ikke farligt – men det gør det. Så du skal prioritere tid og ressourcer til innovation,” siger han.
Markedsføring har spurgt Republica, om de vil fortælle, hvem de 15 virksomheder i undersøgelsen er. Dette, siger Niels Henrik Eriksen, kan bureauet ikke oplyse efter aftale med virksomhederne.
Samtidig er det vigtigt at understrege, at undersøgelsen på grund af antallet af deltagere ikke er repræsentativ.
”Den er ikke repræsentativ for alle danske retailere. Men vi har prøvet at tage landsdækkende retailere bredt på kategorier, og vi har med brands at gøre, som alle danskere kender, og som er meget aktive i deres markedsføring. Så de repræsenterer et stort marked, og der er en stor tyngde i dem. Det er ikke bare nogle vvs’ere i Hvidvore,” siger Niels Henrik Eriksen, der også fortæller, at spørgsmålene til virksomhederne er udformet i samarbejde med professor Mogens Bjerre fra CBS.