Både Netto og Irma vinder i reklame-infight

Publiceret af
Bureaubiz

7. september 2022

Afsluttende status på drilleriet mellem Irma-pigen og skotsk terrieren: Irmas marketingchef retter på tidslinjen, og Hanne Feldthus kårer to vindere – og giver Irma ros for hurtighed og elegance.

Netto driller Irma med stilladsreklamen ‘Få råd til at gå i Irma. Gå i Netto’.

Irma svarer igen med ‘Få lyst til at gå i Irma. Gå i Netto.’

Takket være Anders Hemmingsens venlige mellemkomst får 1,2 mio. følgere indblik i den lille reklame-strid. Og Superegos idé- og konceptmager, Simon Dalsgaard Nielsen, var først ude med den formulering, Irma brugte.

Det sidste først, for Irmas marketingchef Lise Hørdam åbner døren ind (eller ned?) til det kreative maskinrum og beretter:

”Sandheden er, at vores bureau, Republica, var hurtige på aftrækkeren. Deres kreative leverede den enkle ændring – og vores svar – men det var mig, der ventede med at gå ud med løsningen.”

Hun tilføjer:

”Vi har fået stor respons på både Nettos reklame og vores eget svar, og jeg er virkelig glad for det store engagement. Og når flere får samme idé, er det ofte fordi, den er rigtig. Republica leverede oplægget allerede om formiddagen, men vi valgte først at poste om eftermiddagen, fordi vi syntes, timingen var bedre der.”

Elegant løsning fra Irma giver to vindere

Men når nu der er tale om en reklamekamp, hvem har så vundet den? Det har begge, mener brandingekspert Hanne Feldthus. Men vinderafgørelsen var ikke hendes første tanke:

”At Netto sammenligner og bruger en andens brand til at fremhæve sig selv, kunne give anledning til en diskussion om image-snyltning og vildledning. Men Irma vælger at lade de kreative – og ikke juristerne – håndtere udfordringen. Det er overskudsagtigt,” siger Hanne Feldthus og uddyber:

”Hvis der er nogen, der er hurtigt-reagerende her, så er det Irma. De vender pandekagen i luften og leverer – med et lille greb – et elegant svar. De gør det hele til et hyggeligt drilleri, som begge parter har fordel af: Nettos kunder bliver bekræftet i de relativt lave priser i deres butik, og Irmas kunder bliver bekræftet i den lækre oplevelse med bl.a. bæredygtighed og økologi. Det er en win-win på positionering.”